Meer online aankopen en omzet in Nederlandse e-commerce

Het gaat goed met de Nederlandse e-commerce. Niet alleen steeg de omzet dit kwartaal met 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook wordt er de rest van het jaar een stijging van acht procent verwacht in het aantal online aankopen.

Dit meldt de Thuiswinkel Markt Monitor, die in het onderzoek onderscheid maakt tussen het online aandeel op basis van bestedingen van de totale markt (28%) van producten (18%) en van diensten (79%). Inclusief stijging van acht procent moet u denken aan een totale omzet van € 25,7 miljard aan online bestedingen in 2019.

Online en mobiele aankopen

Over het eerste kwartaal van 2019 is de grootste stijging zichtbaar binnen de categorie sport en recreatie (+72%). De segmenten met de meeste online bestedingen zijn Food/Nearfood en Home & Garden. Wat verder opviel uit de cijfers van het eerste kwartaal van 2019 is de stijging in het aantal aankopen via smartphone. Hoewel de laptop nog steeds het meest populaire device is, is het aantal kopers via smartphone gestegen van 30% naar 37%.

Meer informatie?

Michiel van den Bosch is e-commerce expert bij De Breed & Partners. Binnen zijn functie helpt hij ondernemingen (onder andere in de e-commerce) met het invullen van de financieringsbehoefte. Bent u benieuwd wat Michiel voor u kan betekenen? Stuur hem een e-mail of connectieverzoek via LinkedIn.