Augmented Reality door Platipus

Een Platypus ofwel vogelbekdier leeft in het water én op het land, het is het enige zoogdier dat eieren legt en een snavel heeft. Maar wat heeft dat nu te maken met Augmented Reality? Een Platypus leeft dus in twee werelden. Augmented Reality doet hetzelfde en slaat een brug tussen twee werelden – de echte en de digitale wereld maar ook de creatieve en de technische wereld. En dat is precies wat de jonge ondernemers Theo Lagendijk (ontwikkelaar) en Sylvia van Delft (interaction designer) van Platipus doen vanuit hun fascinatie voor augmented reality!

The meaning of AR

Met augmented reality voeg je een toegevoegde laag aan de echte wereld toe met behulp van je smart phone, tablet of zelfs met je toekomstige Google Glass. De mogelijkheden van augmented reality prikkelen ons verbeeldingsvermogen. Onze echte wereld wordt op deze manier verrijkt met objecten, omgevingen, geluiden, video’s, afbeeldingen of geografie en gaan alle mogelijkheden te boven.

In welke vorm komen de ontwikkelingen van Platipus tot leven?

Je kijkt met je smart phone onder de motorkap van je auto en je krijgt direct een instructiefilmpje te zien hoe je het oliepeil moet meten en waar je de ruitenvloeistof  moet bijvullen. Je laat een maquette van een gebouw tot leven komen en loopt virtueel door het ingerichte pand heen [real estate marketing]. Je bent in de Efteling, een museum of je maakt een toeristische wandeling door Amsterdam met je telefoon als gids [location based AR]. Daarnaast vertelt jouw eigen iPhone je het verhaal bij bijzondere plekken of objecten en zie je op je schermpje wat zich daar heeft afgespeeld. Nog even en de echte en virtuele wereld komen samen in onze nieuwe bril, hoe cool is dat. Onlangs heeft Platipus een e-learning platform voor de Automotive ontwikkeld waarin e-learning, 3D simulatie en AR samenkomen. Op deze manier kunnen automonteurs online de techniek van een bolide tot zich nemen en wel met real live experience. Binnen deze virtuele wereld kun je bijvoorbeeld de motor van alle kanten bekijken gebruik makend van simulatie technieken en zien hoe de onderdelen samenwerken.

Augmented reality: the next generation

Wat betekent AR nu voor de toekomst en voor Platipus? Het enthousiasme over de vergaande mogelijkheden van AR is duidelijk, maar het grote publiek omarmt de technologie vooralsnog niet. Dat is te wijten aan de relatieve onbekendheid bij de massa, maar ook aan het gebrek aan waardevolle augmented reality toepassingen voor de consument. Hiermee zal het digitale veel meer verweven worden in het alledaagse om ons heen. User experience zal liggen in interactie met de fysieke objecten met behulp van smartphones en tablets, wat later met speciale brillen en lenzen. En nog verder in de toekomst misschien zelfs zonder lens, maar in de objecten zelf (bijvoorbeeld door middel van projection mapping). Dan is de grens tussen werkelijkheid en virtualiteit zo goed als verdwenen.
Theo Lagendijk en Sylvia van Delft zijn hard op weg om awareness voor deze waardevolle “virtuele belevingen” te kweken en deze grenzen te laten vervagen. Zij kunnen dan ook niet wachten op een explosieve toename van het gebruik van Google Glass.

Platipus en De Breed & Partners

Sylvia (30) en Theo (30) richtten in 2008 Platipus op en zijn ondertussen gegroeid naar vier medewerkers. In 2010 zijn zij in contact gekomen met De Breed & Partners en vanaf 2011 heeft De Breed & Partners haar subsidieaanvragen met betrekking tot technische innovatie jaarlijks met succes verzorgd. De ambitie van deze jonge ondernemers ligt in het nastreven van plezier in hun werk en mooie creatieve oplossingen ontwikkelen. Daarnaast willen zij voorzichtig groeien. Augmented Reality is een groeimarkt en de opdrachten komen nu naar hen toe.

Theo: “Nicole vertelde ons dat ze onder de indruk was van onze creatieve technologische oplossingen en dat we zeer innovatief bezig zijn. Als consultant bij De Breed & Partners en specialist in innovatiesubsidies heeft ze ons meegenomen in de wereld van subsidie en de WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk)”. De WBSO is een fiscale regeling die zorgt voor een verlaging van de loonkosten. Vanuit de technologie en onze creatieve augmented reality ideeën worden we nu dus ook vanuit de overheid gestimuleerd bij onze innovatie. Daarnaast denkt Nicole mee in het groeipad van onze innovatieve onderneming. Geïnspireerd door de vergaande mogelijkheden van augmented reality? Kijk op www.platipus.nl voor meer informatie.