Botenverhuurplatform Tubber

Toen Anne de Vries en Ron Spoelstra een zeiltocht maakten tussen Turkije en Griekenland, ontstond het idee voor Tubber: een online platform voor de verhuur van motor- en zeiljachten. Door huurders en verhuurders van boten met elkaar te verbinden ligt het varen met een zeiljacht nu binnen ieders handbereik.

In 2016 werd het platform opgericht en inmiddels heeft Tubber een aanbod van 12.000+ boten wereldwijd. Het concept is simpel: Tubber fungeert als de matchmaker tussen de huurder en de verhuurder. In het proces van vraag en aanbod is het botenplatform verantwoordelijk voor een veilig betalingsverkeer, de verzekeringen voor beide partijen en een persoonlijke check van de boten en verhuurders.

Crowdfunding om verder te groeien

Om het platform verder kunnen ontwikkelen en om meer te kunnen investeren in marketingactiviteiten besloten Anne en Ron in 2017 te gaan crowdfunden. En niet onverdienstelijk. Met hun crowdfundingcampagne behaalde Tubber de 8e plaats in de Crowdfunding Top 40. Dat was de aanleiding voor DB&P consultant Mark Lipsius om contact op te nemen. Allereerst om de felicitaties over te brengen, maar ook om een korte vraag te stellen: “Hebben jullie weleens gekeken naar de subsidiemogelijkheden voor Tubber?”

WBSO en subsidie voor een MIT-haalbaarheidsproject

Het antwoord van Anne was helder: “We hebben enige ervaring met subsidies, maar vanwege een mindere ervaring met een ander adviesbureau en een gebrek aan tijd, hebben we het een beetje in de ijskast gezet.” Het leek erop dat Tubber kansen liet liggen en daarom ging consultant Mark van Dijk langs voor een kennismakingsgesprek in de Puddingfabriek in Groningen. Daar werd duidelijk dat Tubber ontwikkelaars op de eigen loonlijst heeft staan die voortdurend bezig zijn om de software te herontwikkelen en het platform nóg sneller te maken. Twee belangrijke voorwaarden voor WBSO subsidie. De WBSO aanvraag werd opgesteld en de subsidie werd toegekend.
Doordat Mark verder keek dan alleen de WBSO ontdekte hij ook andere financieringsmogelijkheden voor Tubber. Zo waren er binnen de organisatie ideeën voor autonoom varende elektrische boten voor kleine gezelschappen in de grote steden van Nederland. Dit idee bleek een goede basis voor een MIT-haalbaarheidsstudie. Ook hiervoor werd succesvol subsidie aangevraagd.

De toekomst van Tubber

Na de crowdfundingcampagne en diverse succesvolle subsidieaanvragen, is er begin 2018 ook een investeerder aan boord gekomen die een minderheidsbelang heeft verworven in het bedrijf. De zaken gaan goed en over de toekomst is Anne dan ook helder: “We blijven groeien. Dankzij de financiering kunnen we de organisatie verder professionaliseren en schaalbaar maken, zonder dat we onze kracht verliezen.”