Web developer Lyfter

Hoe bouw je duurzame en budgetvriendelijke weboplossingen voor de bakker op de hoek, maar ook voor grote landelijke merken? Het team achter Lyfter weet het. Het leverde hen zelfs de Rabobank West-Brabantse startersprijs 2018 op.

Eric Verheijen en Joep Suijkerbuijk, beter bekend als de ‘Jedi Grand Masters’ van de organisatie richtten in 2016 Lyfter op. Tijdens hun studie Communicatie en Multimedia Design werkten de twee vrienden al samen aan websites voor diverse opdrachtgevers. In het begin waren dat kleine projecten voor lokale bedrijfjes, maar later gingen de heren ook aan de slag voor landelijke merken. Veel afwisseling, maar volgens Eric ook problematisch: “We wilden steeds meer kwaliteit leveren en we kregen de budgetten om dat te doen, maar wanneer je oom je om hulp vraagt bij zijn website is dat budget-technisch vrijwel onmogelijk.”

Hoe kon de hoge kwaliteit geleverd worden voor een lage prijs?

Met die vraag worstelden Eric en Joep. “We verkochten ons product als maatwerk, maar eigenlijk waren we telkens opnieuw het wiel aan het uitvinden”, vertelt Eric over die tijd. “Dat moest ook anders kunnen en vanuit die gedachte hebben we een techniek ontwikkeld die je het beste kunt vergelijken met digitale legoblokjes waar andere partijen ook mee kunnen werken. Dat betekent eigenlijk dat we vrij snel de basis van een website kunnen neerzetten, volledig geautomatiseerd. Voor de bakker op de hoek is dat direct 90% van het eindproduct. De resterende 10% is echt maatwerk om het eindproduct uniek te maken. Daarom heb je voor een klein bedrijf voor nog geen € 1.000 euro een oplossing en tegelijkertijd is het ook een mooi vertrekpunt voor de website van een groot bedrijf.”

Lyfter in de prijzen

Inmiddels werken er 12 Jedi’s bij Lyfter en hebben ze tal van indrukwekkende projecten aan hun CV kunnen toevoegen. Het leverde het bedrijf in juni 2018 zelfs de Rabobank West-Brabantse startersprijs op met veel media aandacht tot gevolg. Iets waar Eric en Joep nog maar weinig ervaring mee hadden: “Tot dat moment bleven wij behoorlijk onder de radar. We wilden eerst alles op orde krijgen en daarna zouden we pas gaan roepen hoe goed we zijn. Het winnen van de prijs heeft ons wel doen realiseren dat we eigenlijk heel trots mogen zijn op onze prestaties tot nu toe.”

DB&P als sparringspartner

De bekendheid bracht Eric bij DB&P aan tafel om te praten over de website en om toelichting te geven over de dienstverlening van Lyfter. Het werd een meeting die niet alleen waardevol was voor DB&P, maar ook zeker voor Lyfter. Doordat Eric vertelde hoeveel tijd er bij Lyfter besteed wordt aan R&D, kwam namelijk al snel de vraag naar boven of er weleens was nagedacht over het aanvragen van WBSO subsidie. Het antwoord was helder: nee. Eric en Joep hebben altijd alles uit eigen zak gefinancierd. Dat Lyfter wel voldoet aan de voorwaarden was al snel duidelijk. DB&P consultant Jelmer Ruitinga diende daarom niet veel later met succes een WBSO aanvraag in.
Over de samenwerking met Jelmer is Eric dan ook enorm te spreken. “Jelmer zit zo diep in de techniek. Als hij bij ons zit, dan heb ik niet het gevoel dat er een adviseur bij ons zit. Eerder iemand waarmee we kunnen sparren en die meedenkt over hoe we er nog meer uit kunnen halen.”