Bierbrouwerij het Uiltje richt zich op vers en ambachtelijk bier

Uiltje Brewing Company, ook wel ‘het Uiltje’ genoemd, weet zowel nationaal als internationaal bij bierliefhebbers op de radar te komen. Op de toenemende vraag speelt het Uiltje in door te innoveren en te blijven ontwikkelen. Daarbij geldt één vuistregel: de kwaliteit van het bier moet fantastisch zijn.

Het Uiltje

Vers en fantastisch bier: daar streeft Uiltje Brewing Company naar, al vanaf het begin. Het bier moet zó ‘kneitergoed’ zijn, dat je er speciaal voor terugkomt. Met deze gedachte brouwde Robbert Uyleman in 2012 zijn eerste biertje. En het was raak: het zelf gebrouwde bier viel in de smaak en de vraag groeide. Hij startte met zijn onderneming Uiltje Brewing Company en (onder andere) Ruben Korthuis hielp hem hierbij.

Niet bekend met subsidies

Uiltje Brewing Company begon met een mix van verschillende financieringsvormen. Over subsidies werd op dat moment niet nagedacht. Ruben Korthuis: “Ik was helemaal niet bekend in de wereld van subsidies, ik wist niet wat er allemaal mogelijk was.” Hier kwam verandering in toen hij in contact kwam met consultant (en fervente bierliefhebber) Hans van Leeuwen. “Hans is zelf bierliefhebber, we hadden het in de eerste instantie dan ook over onze gedeelde hobby.” Toch was Ruben een beetje voorzichtig in het begin. “Je weet natuurlijk nooit gelijk hoe het zit. Misschien probeerde hij wel alleen iets te verkopen. Al snel kwam ik erachter dat het anders lag.”

WBSO subsidie

Uiltje bleef groeien en verdiepte zich meer in de technische processen achter ambachtelijk en kwalitatief goed bier. Al snel wees consultant Hans van Leeuwen op de mogelijkheden van WBSO subsidie. Voor de technische ontwikkelingen achter de biersoorten kon Uiltje subsidie aanvragen. Door de aanvraag zelf te schrijven, nam de consultant het bedrijf veel werk uit handen. De eerste aanvraag werd gedaan in het najaar van 2016, met succes. Sindsdien worden er jaarlijks verschillende WBSO subsidieaanvragen gedaan via DB&P.

De samenwerking met DB&P

Over de samenwerking met DB&P is Ruben positief: “Eigenlijk kan ik daar maar één ding over zeggen: de samenwerking is gewoon top.” Vooral is Ruben te spreken over de kennis en expertise van de consultants. “De consultants van DB&P zijn technisch enorm goed onderlegd, op hoog niveau wordt er meegepraat over processen. Het is fijn om met iemand aan tafel te zitten met een lange termijn visie. Ontzettend prettig dat er zo wordt meegedacht.”

Special Friend Award

Door de technische ontwikkelingen binnen het bedrijf groeit de populariteit van Uiltje’s biersoorten, ook internationaal. Bier wordt onder andere verkocht in cafés, supermarkten, op festivals en hotels over de hele wereld. Uiltje is zelfs één van de drie Nederlandse bierbrouwerijen in de top 100 van Ratebeer: De 100 Beste brouwerijen ter wereld. Ook DB&P stond stil bij de prestaties van Uiltje en reikte een ‘Special Friend Award’ uit. Deze award reikt DB&P uit aan klanten met groeipotentie en om stil te staan bij behaalde prestaties.

Fresh and Fast

Omdat kwaliteit bij Uiltje zó ontzettend belangrijk is, is Uiltje continu op zoek naar mogelijkheden om het bier vers te houden. Vooral de meest hoppige bieren moeten vers gedronken worden en dus ook na het brouwen snel bij de klant terechtkomen. Vanuit dit idee is het concept Fresh and Fast ontstaan: op de dag van vullen wordt het bier ook geleverd. Ruben: “In minder dan acht uur willen we het bier bij de klant leveren. We beginnen met het concept in grote steden en werken met fietskoeriers of, als dat niet mogelijk is, de 24-uurs pakketservice. En als je gaat voor écht vers bier, is glas niet de beste verpakking. Daarom houden we ons ook bezig met een bliklijn.”

Blijven groeien

Volgens Ruben is Uiltje Brewing Company zeker nog niet uitgegroeid. “Om de capaciteit van onze bierbrouwerij te vergroten, krijgen we er drie tanks bij. Maar dit gaat niet ten koste van de kwaliteit.” benadrukt hij. “Als je succesvol wilt zijn, moet je investeren in je product. En wij zullen altijd blijven streven naar kneitergoed bier.”