Wat is innovatie?

Innovatie is essentieel om succesvol te kunnen ondernemen. Bij innovatie denkt u misschien als eerste aan een nieuwe ontdekking, maar u bent ook al aan het innoveren wanneer u een proces of product verbetert.

Onlangs bij een interessante bijeenkomst over ‘innovatie’ gericht op jonge ondernemers, vroeg de presentator of men wist wat innovatie inhoudt en wat dit voor hun organisatie kan betekenen. Hieruit bleek dat een groot aantal deelnemers niet wist hoe ze innovatie konden toelichten. Aldus ook niet welke voordelen er met innoveren zijn te behalen voor hun organisatie. Innovatie wordt vooral in verband gebracht met het doen van een uitvinding, maar innovatie is veel meer. De hoogste tijd om op zoek te gaan naar de essentie van dit begrip.

De definitie van innovatie

Innovatie is een breed begrip waarvan enorm veel definities te vinden zijn. Volgens de Dikke van Dale is het duidelijk: Innovatie is invoering van een nieuwigheid. Maar dat is alsnog een heel ruim begrip, een nieuwigheid. Daar stelt de Dikke van Dale ons toch wel een beetje teleur, want bij het intikken van het woord nieuwigheid geeft van Dale vervolgens ‘Geen resultaat’. Ook op Google en Wikipedia zijn verschillende definities te vinden:

‘… Innovatie of vernieuwing is een nieuw idee, goed, dienst en proces of combinatie daarvan. Innovatie kan plaatsvinden binnen organisaties maar ook binnen bredere – sociale – verbanden. Het proces van innoveren (innovatieproces) omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing (van producten, diensten, productieprocessen, etc.)’

‘…Het is een door de mens geïnitieerde en gerichte, doelbewuste verandering. Het is een sprongsgewijze verandering van het ‘oude’ naar het ‘nieuwe’.

‘…Buys stelt scherper: “Innovatie is een sprongsgewijze verandering in Product-markt-technologie-combinaties van bestaande (industriële) bedrijven.’

Nu kunnen we er zelf wel meer bij bedenken toch? Het ontwikkelen van iets nieuws, iets dat nog niet bestaat, iets wat niemand nog heeft bedacht of gezien. Als het zo geformuleerd wordt, lijkt het eigenlijk best ingewikkeld. Maar innovatie is lang niet zo ingewikkeld als dat u nu zou denken.

Geen uitvinding

Innovatie is geen uitvinding. Een uitvinding is een fundamentele vernieuwing, welke voor het eerst wordt gebruikt. Het is ook zeker geen aanpassing. Een aanpassing is namelijk een subtiele, geleidelijke verandering. Innovatie zit daar net tussenin en het gaat om een ‘sprongsgewijze’ radicale wijziging van het product of dienst. Waar het echt om gaat is dat innovatie een proces is geworden van iedereen! Vergeet dat ouderwetse plaatje van mannen in witte jassen in een laboratorium. Rob Blauboer zegt hierover in zijn Blog op Frankwatching: “Succesvolle innovatie heeft een aspect van onverwachtheid in zich. Einstein had het hier ook al over. Hoe gekker het idee, hoe beter… “If at first the idea is not absurd, then there is no hope for it.””

Vermindering van slachtoffers malaria door innovatie

Studenten maar ook huismannen- en vrouwen kunnen tegenwoordig relatief snel slimme kostenbesparende oplossingen bedenken voor grote en kleine wereldse problemen. Dit is mogelijk via bronnen op internet en ruim beschikbare, gemakkelijk te verkrijgen, technologische componenten. Op deze wijze heeft Wouter Bruins, Master student Biologie & Science Based Business, samen met zijn partners Pieter van Boheemen en Jelmer Cnossen, een mobiele malariatester ontwikkeld waarmee artsen overal binnen 40 minuten een diagnose kunnen stellen. Met de middelen van voorheen, was hier twee tot drie weken voor nodig. Op deze manier kan het aantal slachtoffers van malaria worden teruggebracht.

Voorbeelden van innovatie

Er zijn heel veel voorbeelden te bedenken van innovatie. De meest bijzondere halen vaak de krant. Zoals het indrukwekkende opruimsysteem van de Nederlandse Boyan Slat. Hij wil met zijn innovatieve systeem de plastic soep in de oceaan opruimen. Ontzettend innovatief en met een bijzonder doel! Of de hyperloop, het concept voor een vacuümtrein, bedacht door Elon Musk. Behalve deze tastbare producten is ‘een manier bedenken om slimmer te werken’ ook een vorm van innovatie. Een stukje procesoptimalisatie bijvoorbeeld. Of wat dacht je van het milieuvriendelijk produceren van producten? Daar komt dat stukje nieuwigheid dan weer terug: een nieuwe manier van produceren. Daarnaast is de mobiele malariatester een mooi voorbeeld van sociaal maatschappelijke innovatie waar het gaat om vernieuwingen die optreden in organisaties én de samenleving.

De belangrijkste redenen om te innoveren

Voor ondernemers is het enorm belangrijk om veel bezig te zijn met innovatie. We leven in een continu veranderende wereld waarin het noodzakelijk is om mee te gaan. Dit zijn de vier voornaamste redenen waarom dit binnen een organisatie zo belangrijk is:

  • Voor het onderscheidend vermogen van de organisatie. Door het ontwikkelen van innovatieve processen, ideeën en producten is het mogelijk om je te onderscheiden van de directe concurrenten. Door onderscheidend vermogen kan je klanten iets nieuws bieden dat waarde toevoegt. Een spreker op het gebied van innovatie zei ooit: “Succesvolle ondernemers zijn vaak degenen die bruikbare uitvindingen weten te transformeren tot waardevolle innovaties.”
  • Voor jouw concurrentiepositie. De behoefte van de klant verandert continu en het is belangrijk om met die wensen en behoeften mee te veranderen. Wanneer je als bedrijf niet meer de meerwaarde kan bieden voor klanten, kan het zijn dat deze naar concurrenten gaan die wel met de behoeften mee veranderen.
  • Voor het verhogen van de arbeidsproductiviteit. Innovatie gaat niet alleen om het bedenken van nieuwe producten of diensten. Innovatie kan ook gaan over bijvoorbeeld de vernieuwing van een bedrijfsproces, dit wordt sociale innovatie genoemd. Door sociale innovatie kan de arbeidsproductiviteit of de kwaliteit worden verhoogd en verbeterd.
  • Voor de levenscyclus van producten. Het is nu eenmaal een feit dat de levenscyclus van (de meeste) producten korter wordt. Dit komt omdat de technologische ontwikkelingen zeer snel gaan. Er wordt verwacht door klanten dat je meegaat in deze ontwikkelingen en je diensten of producten aan deze recentelijke ontwikkelingen voldoen.

Financieren van innovatie? Dat kan!

De Nederlandse overheid hecht ook veel waarde aan innovatie. We zijn dan ook niet voor niets al jaren innovatieleider in Europa, samen met o.a. Zweden en Denemarken. Voor innovatieve projecten kunnen er dan ook verschillende subsidies aangevraagd worden. Deze zijn in het leven geroepen om innovatie te stimuleren. Zo stimuleert de overheid met de WBSO subsidie de technische innovatie in het bedrijfsleven door de maandelijkse loonkosten te verlagen. Het vinden van de juiste financiering voor innovatie blijft echter nog een uitdaging en daarom zoekt DB&P voortdurend naar nieuwe financieringsmogelijkheden voor uw prototype, klant of project.

Doe de innovatietest!

Nu u weet wat innovatie is, bent u vast aan het nadenken in hoeverre uw bedrijf zich hiermee bezighoudt. Misschien bent u van mening dat u heel innovatief bezig bent, terwijl de overheid of investeerders daar anders over denken. Het tegenovergestelde is ook mogelijk. Misschien onderschat u de mate waarin u investeert in innovatie. Wij hebben een gratis test ontwikkeld waarmee wij uw innovatiescore kunnen berekenen. Aan de hand van deze score brengen wij ook uw financieringskansen in kaart.

Doe de test hier!

Gastblog door Pauline van Alderwerelt van Rosenburgh