Vijf eigenschappen van succesvolle startups

Wat zijn 5 eigenschappen van succesvolle startups? Om een startup te beginnen zijn vaak al tienduizenden euro’s nodig van een investeerder. Helaas blijft maar een klein deel van de startups lang succesvol; veel van de beginnende startups halen nooit de scale-up fase. De groei van de eerste maanden zet dan niet door. De oorzaken van succes zijn simpel, maar worden niet altijd opgevolgd. Hieronder vind je de 5 eigenschappen die startupbedrijven succesvol maken.

1. Vernieuwend in problemen oplossen

Het is belangrijk dat ondernemers vooruitlopen en een probleem kunnen vinden dat mensen over de hele wereld opgelost willen zien, bijvoorbeeld omdat ze het zelf zijn tegengekomen, of een nieuwe oplossing hebben voor een langer bestaand probleem. De oplossing moet zeer vernieuwend zijn, of juist een gat in de markt opvullen. Ook moet de oplossing zo universeel mogelijk zijn en voor zo veel mogelijk mensen te bereiken zijn. Daarbij is het belangrijk dat het idee de juiste timing heeft en de wereld er klaar voor is. Het startup bedrijf beantwoordt vaak aan de vraag van de markt, maar de moderne startups bieden ook een oplossing voor maatschappelijke problemen en zijn dus een vorm van Sociale Innovatie.

2. Van groei een prioriteit maken

Het is belangrijk dat startupbedrijven gefocust zijn op de groei van het bedrijf en dat tot een prioriteit maken. Alle doelen van de startup moeten gericht zijn op de groei ervan en de rest is ondergeschikt daar aan. Succesvolle startups focussen op snelheid, productiviteit en stellen het realiseren van de doelstellingen niet tot morgen uit. Startupbedrijven worden immers steeds sneller groter.

3. Goed in samenwerken

Bedrijven kunnen sneller succes boeken als ze samenwerken met anderen en het wiel niet zelf uit hoeven vinden. Daarom is het ook belangrijk dat ondernemers een groot netwerk hebben, kansen zien en goed kennis kunnen delen over bijvoorbeeld technologie of marketing. Het hebben van voldoende kennis is een vereiste voor een succesvolle onderneming. Goede sociale vaardigheden zijn ook nodig bij het vinden van investeerders of bij crowdfunding. Het is belangrijk om de klanten en gebruikers te betrekken bij het productieproces om te garanderen dat het optimaal bij de wensen van de klanten past. Loyaliteit van klanten is erg belangrijk.

4. Goed kunnen omgaan met verandering

Tegenwoordig verandert de wereld sneller dan ooit. Het is dan ook belangrijk dat ondernemers ook goed om kunnen gaan met verandering. De bedrijfsfilosofieën agile en lean passen dan ook het beste bij een bedrijf dat snel de markt wil veroveren. Een bekende aanpak is de lean startup methode. Het is belangrijk dat bedrijven snel hun schaal kunnen vergroten als dat nodig is maar ook kleiner kunnen worden als de situatie daarom vraagt. Het bijhouden van data kan veranderingen in de omgeving helpen voorspellen.

5. Maak de organisatie zichtbaar

Het is uiteraard belangrijk dat de organisatie zichtbaar is en uniek is in het zich onderscheiden, bijvoorbeeld door een goede communicatie en een pakkend merk. Daarom is het ook belangrijk dat de startup charismatische mensen in dienst heeft die vol enthousiasme kunnen vertellen over hun idee. Zo wordt er meer media-aandacht gecreëerd voor de startup.

GastBlog door Ruud Buijserd – Innovatie-site.nl