Van idee naar werkelijkheid met crowdfunding

Ouders, vrienden, buren maar ook uw klanten zijn de investeerders van nu! In 2014 investeerden deze zogenaamde ‘crowdfunders’ ruim 100 miljoen euro in het idee van kleine Nederlandse ondernemingen. Gewoon online en zonder tussenkomst van de traditionele kredietverstrekkers. Wereldwijd werd maar liefst 500 miljoen euro geïnvesteerd via crowdfunding. Wat is toch de oorzaak van dit grote succes?

Crowdfunding in Nederland

Nederland is hét land van de goede doelen: we doneren aan de deur of storten op giro 555. We dragen graag ons steentje bij aan een betere wereld. Is dat de reden van het grote succes van crowdfunding? Of heeft het meer te maken met het overschot aan spaartegoeden in Nederland? Geld dat tegenwoordig niets meer oplevert.

Dankzij de crowd

De hoge opkomst op Crowdfunding Day 2015 op 12 mei jongstleden bewijst dat crowdfunding ‘hot’ is: maar liefst 700 deelnemers tegen 30 aan het begin van de hype in 2010. Een interessante ontwikkeling. Briljante ideeën die ‘vroeger’ slechts uitgevoerd konden worden door grote rijke organisaties, worden nu werkelijkheid vanuit jóuw eigen zolderkamer. Dankzij de crowd, mede mogelijk gemaakt door internet. Met een sociale of duurzame component en een goede dosis marketing, neemt de kans dat jouw idee wordt gefinancierd via crowdfunding enorm toe. Over ‘bijdragen’ gesproken.

Niet alleen kapitaal, ook een loyale klantenkring

Naast de rol van investeerder, speelt de ‘crowd’ een tweede belangrijke rol voor startende ondernemers. Het is namelijk diezelfde ‘crowd’ die straks die nieuwe producten en diensten gaat kopen. De investering van de ‘crowd’ bezorgt de ondernemer niet alleen kapitaal, maar ook een loyale klantenkring; als je investeert in een bedrijf, heb je ook interesse in het product. Zeker als het gaat om iets dat je leuk vindt. De ‘crowd’ bepaalt dus niet alleen dát er ontwikkeld wordt, maar ook wát er ontwikkeld wordt!

Het succes van crowdfunding

Het grote succes van crowdfunding heeft dus veel verschillende redenen. Het gevoel om bij te dragen aan een betere wereld, maar ook een beetje eigenaar te zijn van mooie innovaties! Verder liggen investeerders op de loer voor mooie projecten, dus ook het overschot van spaargelden werkt hier gunstig. En…óók wij helpen graag mee aan het verwezenlijken van uw droom!

“De crowd bepaalt niet alleen dát, maar ook wát er ontwikkeld wordt”

Door Nicole Campen, Senior Consultant en Partner bij De Breed & Partners