Technologische ontwikkeling: Social Media gebruik

Likes, tweets, etc.. vragen van de Nederlanders steeds meer tijd en aandacht, zowel privé als zakelijk. Het gebruik van Social Media zorgt ervoor dat het inzichtelijk is waar je mee bezig bent of wat je interesse heeft. Maar is het niet vooral een trend om aan mee te doen? Of om te voorkomen dat je hopeloos achter raakt?

Dit is wel een opmerkelijke trend, want is het niet zo dat iedereen het al druk genoeg heeft en juist een tekort aan vrije tijd verkondigt? Dit geldt echter niet alleen zakelijk, waarbij er toch steeds meer van je gevraagd wordt qua inspanning en tijdsbesteding, maar ook privé worden we sterk geleefd door de agenda. Toch vinden we allen dat we tijd moeten besteden aan Social Media (waarbij Facebook, Whatsapp, Instagram en Twitter ons ongemerkt veel tijd kosten).

Facebook of Feestboek?

Social Media wordt niet meer enkel ingezet om het privé netwerk te verbreden (Facebook of is het toch Feestboek?) of juist om het zakelijke netwerk te onderhouden (Linkedin), maar gaat zich steeds meer vermengen. Zo zien we bijvoorbeeld het zakelijke gebruik van Facebook, wat van origine toch echt een sociaal netwerk was in de privé sfeer (of heb ik dit al vanaf het begin niet begrepen?).
Het zakelijk gebruik van Facebook zet mij wel aan het denken. Is dit namelijk enkel voor kleine B2C organisaties een optie? Klaarblijkelijk niet, gezien de aanwezigheid van een bekende frisdrankproducent met een mondiale naamsbekendheid. Kennelijk is Social Media een extra marketing en sales kanaal in een toch al overvolle markt. In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat ik niet zo’n Facebook gebruiker ben, maar mij beperk tot het bekijken van de foto’s van mijn kleinkinderen. Tijdens een interview vier jaar terug heb ik in mijn volle overtuiging aangegeven meer belang te hechten aan “echte vrienden” dan aan Facebook. Eigenlijk ben ik niet veranderd in mijn opvatting en word hierin nog gesterkt als ik hoor dat het voornamelijk kijken is hoe de anderen hun leven in beeld brengen, met wel een zeer sterke eigen censuur.

Invloed Social Media op het huidige wereldbeeld

De wereld om mij heen is volledig in de ban van Social Media en er wordt volop geliked, getweet en gewhatsappt. Dit alles in een tempo dat ik nooit voor mogelijk had gehouden. Een whatsapp record van 64 miljoen op een dag (begin april 2014) en 75 miljard bij de jaarwisseling op 31 december 2017 geeft aan dat we dit toch als serious business moeten bestempelen. Facebook, eigenaar van de chat applicatie, meldt bovendien dat er ook nog eens 13 miljard foto’s en 5 miljard video’s werden verstuurd.

Ook de vrijheid van meningsuiting wordt aan Social Media gekoppeld wanneer er een Twitter blokkade of storing optreedt in een specifiek land. Opmerkelijk is ook de openhartigheid of juist het gebrek daaraan wanneer bijvoorbeeld een president via Twitter zijn minister ontslaat. Hier zie je dus de directe invloed van Social Media in het huidige wereldbeeld. Het is dus niet verwonderlijk dat het ook zijn toepassing heeft gevonden in de marketing en sales strategie van vele ondernemingen. Ook de politiek heeft zijn weg naar de Social Media kanalen gevonden en het uiten van de algemene opinie heeft een grote vlucht genomen in de afgelopen vijf jaar.

Van technologische ontwikkeling tot eindproduct

Richtlijnen in het gebruik van en omgang met Social Media zowel privé als zakelijk komen steeds duidelijker in beeld. Een sollicitant wordt niet enkel meer op de sollicitatiebrief (als die nog voorkomt) beoordeeld, maar een Linkedin of Facebook check wordt steeds meer toegepast. Het onderwijs heeft hier zeker een belangrijke taak, net als de ouders voor het privé gedeelte. De vraag is echter: zijn deze zich wel bewust van die taak? Een handboek of gebruiksaanwijzing is er nog niet voor. De werkgever zal ook hier verantwoordelijkheid gaan krijgen/nemen middels richtlijnen, huisregels en adviezen.

Het gebruik van Social Media is een leerproces voor mensen, zowel privé als op zakelijk gebied. Organisaties leren ook de marketing en sales kansen van deze moderne media te benutten. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van ICT. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van Apps. Een kans waar onder andere Nederlandse ondernemingen, groot en klein, of zelfs de startups zeker gebruik van maken. Nu en in de toekomst. Dat is nu net waar Nederlandse ondernemers om bekend staan: technologie ontwikkelen tot gebruiksvriendelijke producten in het dagelijkse leven.

Er staat ons nog veel te wachten voor een mooie technologie gedreven toekomst, maar hoe die eruitziet en welke Social Media kanalen we over vijf jaar gebruiken is nog niet duidelijk. In 2014 was het voornamelijk Facebook en Whatsapp. In 2018 is na het debacle van Facebook met de privacylek, een duidelijke teruggang in gebruikers opgetreden. De huidige social media focust zich op Instagram, LinkedIn, Whatsapp, waar naast de platte tekst en af en toe een foto, nu video en vlog exponentieel is ontploft! De huidige ontwikkelingen op technologiegebied in Nederland volgen elkaar snel op en gaan zeker bijdragen aan dit toekomstbeeld.

Ik ben wel van mening dat de huidige ontwikkelingen op technologiegebied in Nederland bij gaan dragen aan dit toekomstbeeld. DB&P ziet de noodzaak om technisch creatief en innovatief talent de ruimte te bieden voor de toekomst en ondersteunt studenten van technische universiteiten door middel van diverse sponsoringsprogramma’s. Technologische ontwikkeling moet op alle fronten gestimuleerd worden!

Corné van Gool | Partner | De Breed & PartnersDoor Corné van Gool, consultant bij De Breed & Partners