Succesfactoren: 3 tips!

“Welke succesfactoren er ook zijn, dit team bezit ze allemaal!”
Dat waren de woorden van Mark Hupkens, teamleider van het Nuon Solar Team. Weet je? Ik ben het roerend met hem eens. Gisterenavond stond ik daar, te midden van mijn collega sponsoren, te luisteren naar de inspirerende woorden van een bevlogen student. Deze goed georganiseerde partnerborrel ter afsluiting van ons sponsorship deed mij het volgende beseffen.
Dit studententeam van de TU Delft heeft niet zomaar de World Solar Challenge 2015 in Australië gewonnen. Het was niet alleen de techniek en innovatie, de aerodynamica en alle kennis die gestopt is in de ontwikkeling van de zonnewagen Nuna8. Nee, het was meer dan dat.

Ingrediënten voor succes

Echt lang heb ik er trouwens niet over nagedacht. Als je naar deze ingrediënten kijkt, zijn ze zo ontzettend logisch. Daar zit wat mij betreft ook de kracht en kan je doorvoeren op succesfactoren voor alles in het leven. Wil je een succesvolle carrière? Wens je een succesvol gezinsleven? Zou je graag een succes willen maken van je kookkunsten? Of wil je gewoon winnen, maakt niet uit wat of waar? Als je het mij vraagt zijn de volgende drie factoren de ingrediënten voor succes:

  1. Samen

Of je nu geld nodig hebt (van anderen) of kennis. Met elkaar kan je torens bouwen. Je kunt elkaar aanvullen en daardoor nog beter presteren. Samen kom je verder. Dit Solarteam had nooit zo goed kunnen performen als ze niet optimaal op elkaar waren ingespeeld. Als ze elkaar niet zo goed hadden aangevoeld. Er is veel tijd en energie besteed aan het creëren van een optimaal teamgevoel en dat betaalt zich uit!
Maar samen is ook samen met externe partners. Goed zorgen voor je sponsoren en aandacht besteden aan het verdiepen van je relaties. Ook hier wist dit team ons goed in de watten te leggen en ons het gevoel te geven dat we belangrijk waren. Dat samen gevoel, je kunt het zweverig noemen, maar dat is absoluut een zeer belangrijke succesfactor.

  1. Structuur

‘Jullie zijn zo vreselijk goed georganiseerd’, waren mijn woorden aan Renzo, derdejaars student Electrical Engineering en bestuurder van de ‘Mission Control’ wagen tijdens de race. Tot in de puntjes voorbereid, ze laten niets aan het toeval over. Zelfs op de laatste dag van de race werd er nog nagedacht over procesoptimalisatie. Wat te doen bij een lekke band vlak voor de finish? Achterin de volgwagen werd er realtime een scenario bedacht: als jij het wiel eraf rukt, pak jij dan een tang om… en desnoods rijden we zonder wiel over de streep, dat redden we net. Voorbereiding is het halve werk, hoor je weleens roepen. Niets is minder waar. Wat mij betreft een zeer belangrijke factor om uiteindelijk succesvol je doel te bereiken.

  1. Spirit

‘That’s the spirit’, is een Engelse uitdrukking. Wat een passie hebben deze studenten! Elke keer weer als ik met ze spreek, welk teamlid dan ook, zijn ze enthousiast en blij. Dit is aanstekelijk. Je wordt er zomaar zelf ook blij van. Deze houding is er één van een winnaar. Je kunt namelijk niet succesvol zijn als je geen passie hebt voor wat je doet. Moeiteloos vertellen ze keer op keer over alle ins&outs van de zonnewagen, over de techniek en de innovaties. Tot gisterenavond toe werd mij uitvoerig uitgelegd welke technische uitdagingen dit team is tegengekomen. Passie en drive, absoluut de juiste spirit voor succes!

De drie succesfactoren: het Triple-S model

Need I say more? Deze 3 succesfactoren, ik noem ze voor het gemak het Triple-S model, zijn absoluut de basis geweest voor de overwinning. Het was me een waar genoegen onderdeel te mogen zijn van dit fantastische project.
Ook dit jaar zet DB&P zich weer in om studenten in Nederland naar een hoger plan te tillen. We hebben gekozen voor het STORM team van de TU Eindhoven, zij ontwikkelde de eerste elektrische motor in Nederland voor lange afstanden. Het doel van dit team? In 80 dagen de wereld rond om het imago van duurzaam vervoer te verbeteren. Ook dit team is zeer gepassioneerd. Over de techniek, de innovatie en het duurzame karakter.
En om het Triple-S model maar aan te halen: DB&P sponsort niet alléén, maar Samen met onze klanten en relaties. Structuur zit er ook in: ons innovatiefonds is goed doordacht en Spirit? Ook wij gaan weer vol passie en enthousiasme andere organisaties motiveren met ons mee te doen. Interesse om je bij ons aan te sluiten? Succes verzekerd!

Door Judith Herrewijn, marketing bij de Breed & Partners.

2 Reacties op “Succesfactoren: 3 tips!”

  1. Henk Nijhof

    En de sponsor (Nuon) andere teams moeten het met beduidend lagere budgetten doen!

    • debreed

      Tja Henk, geld speelt natuurlijk ook een grote rol. Dat valt niet te ontkennen…

Comments are closed.