Subsidies voor innovatie helpen bij overleven organisaties

Op het moment van schrijven van deze blog is bekend geworden dat V&D mogelijk op het punt staat om failliet te gaan. Deze onderneming heeft sinds mijn jeugd een enorme aantrekkingskracht op mij gehad want bijna alles wat ik begeerde was daar te koop. Het lijkt onwerkelijk dat een gigant als V&D ophoudt te bestaan.

Onderscheidend vermogen

Dit doet mij denken aan de beroemde uitspraak van Charles Darwin: “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is de soort die het beste reageert op veranderingen.” Deze uitspraak is ook van toepassing op bedrijven. V&D is bekend via haar winkelketen. Als consumenten het assortiment van V&D echter via internet willen kopen komen ze vaak uit bij een andere leverancier. Bol.com heeft bijvoorbeeld dezelfde omzet als V&D, maar door alle winkels open te houden heeft V&D meer (personeels)kosten en niet de voordelen die een internet-leverancier heeft. Ook het bedrijf Free Record Shop heeft zich onvoldoende aangepast. De CD en DVD verkoop zakte in omdat muziek en film steeds meer via internet werd gedownload. Je kunt concluderen dat bedrijven die zich niet weten te onderscheiden van de concurrentie op het internet nauwelijks weten te overleven.

Groei door innovatie

Toch zijn er ook voorbeelden te noemen van bedrijven die opkrabbelen uit het dal. Toen Apple eind jaren negentig noodlijdend was, zorgde de introductie van de iPod in 2001 ervoor dat het bedrijf de eerste stappen kon zetten naar het huidige succes. Door tijdig het hele product assortiment te innoveren (de hele iPod, iPad en iPhone reeks), heeft Apple, ondanks de crisis, een geweldige groei kunnen doormaken. Het belang van innovatie is dus niet te onderschatten.

De overheid steunt met subsidies voor innovatie

De overheid onderkent dat de vindingrijkheid van mensen en bedrijven om zaken te veranderen gesteund moet worden en bevordert deze initiatieven met subsidies voor innovatie. Een organisatie die innoveert heeft immers een voordeel ten opzichte van de concurrenten en kan hiermee marktaandeel winnen en mogelijk ook een hogere winst realiseren. De overheid profiteert op haar beurt weer van de gerealiseerde economische groei.

Wanneer is innovatie subsidiabel?

In de praktijk zie ik dat bedrijven niet altijd weten dat het (veelal ICT) werk dat ze doen, subsidiabel zou kunnen zijn. Als concurrenten van het hiervoor genoemde bedrijf op gelijkwaardige wijze innoveren en dezelfde soort werkzaamheden uitvoeren, is het dan nog innovatief? Hmm, niet echt. Maar door de overheid wordt toch vaak een subsidie toegekend. Het belangrijkste beoordelingscriterium voor ontwikkelwerk is namelijk of hetgeen dat ontwikkeld gaat worden technisch nieuw is voor de aanvrager. Bepalend is steeds het eigen technische kunnen en de eigen technische kennis van de aanvrager. Dus ook als een innovatie niet nieuw lijkt, kan deze op grond van dit criterium toch door de overheid worden ondersteund met een subsidie.

Financieel steuntje in de rug

Bij DB&P zijn wij altijd op zoek naar bedrijven die het verschil willen maken, die ondernemende ideeën hebben en zich willen onderscheiden van de concurrentie. Wellicht werkt u bij zo’n bedrijf?! Neemt u dan contact op met mij zodat ik u kan helpen inzicht te krijgen in de verschillende subsidieregelingen en of ze van toepassing kunnen zijn voor uw organisatie. Een financieel steuntje in de rug is voor veel bedrijven welkom!

Door Maud Lange, consultant bij De Breed & Partners