Oculus Rift: een innovatie die al 4 jaar op zich laat wachten

Het gezegde luidt: wat goed is, komt snel. De vraag is of dat ook voor innovaties opgaat.
Het is al bijna 4 jaar geleden dat op het crowdfunding-platform Kickstarter het technologische hoogstandje van Palmer Luckey (oprichter van Oculus VR en uitvinder van het wonderbrilletje Oculus Rift) zo’n $2,4 miljoen ophaalde, bijna 10 keer zoveel als het gestelde target. Virtual Reality gaming zou de wereld op z’n kop zetten en een nieuwe spelbeleving zou in relatief korte tijd voor miljoenen huishoudens mogelijk zijn.

Nieuws over Oculus Rift

De verwachtingen zijn echter niet helemaal uitgekomen, want op een enkeling na (developers) heeft niemand zo’n bril in huis. Toch is het project geen stille dood gestorven. Er verschijnt met enige regelmaat nieuws omtrent Oculus Rift. Google trends laat een aantal mooie pieken zien: maart 2014 (overname door Facebook), augustus 2014 (aankondiging van Samsung Gear VR), juni 2015 (aankondiging van de consumenten-versie) en in januari 2016 (bekendmaking van de verkoopprijs van Oculus Rift, €699,-). Afgelopen week werd bekend gemaakt dat er zo’n 30 VR games beschikbaar komen bij de introductie.

Oculus VR is dus door Facebook overgenomen ($2 miljard), Lucky deed zijn naam eer aan en heeft ondertussen een geschat vermogen van $700 miljoen. Hoewel er voor developers al wel versies beschikbaar zijn, is de bril (op het moment van schrijven) nog altijd niet voor consumenten te koop. De laatste berichten duiden op een levering ergens in maart 2016, dus tegen de tijd dat u dit blog leest is het mogelijk dat u er ook één in huis hebt.

Er zijn inmiddels ook andere fabrikanten die zich hebben gestort op de wereld van Virtual Reality. HTC ontwikkelt samen met Valve een bril genaamd Vive. Nog niet op de markt, maar wordt ook ergens in Q2 van 2016 verwacht en vergeet Samsung niet met de Gear VR! De prestaties van deze laatste schijnen overigens niet vergelijkbaar te zijn met Oculus Rift of HTC Vave.

Innovaties snel op de markt brengen

Terug naar de vraag of goede innovaties, snel op de markt moeten komen. Apple had 3 jaar nodig om de eerste iPhone te ontwikkelen en we kennen allemaal het succes van de iPhone. Google heeft meer dan 4 jaar nodig gehad om te realiseren dat Google Glass op dit moment toch niet het succes gaat zijn, dat ze verwacht hadden. Al blijven ze wel gecommiteerd aan het project.

Bovenstaande is in goed Engels samen te vatten: Time is nothing, timing is everything. Nu het economisch herstel weer inzet en het consumentenvertrouwen stijgt evenals de besteedbare inkomens, lijkt het mij dan ook geen toeval dat dit jaar de Oculus Rift eindelijk op de markt komt.

Door Michiel van den Bosch, consultant bij De Breed & Partners.