Innovatieve projecten: wearables = de trend

Innovatie is een life style – zeker de wearables – en innovatiesubsidie maakt het ook financieel draaglijk. Via de balie van bedrijvenpand Pand Noord, gangen door, trappen op, via hippe creatives en cool gestileerde jongelui, kom ik ten langen leste in een halfvol halfdonker theaterzaaltje met heel zwakke wifi, voor de helft gevuld met Google Glass-dragers en voor de andere helft met jaloers kijkende wanna haves en late adapters zoals ik. Dit is de Second Dutch Google Glass Meetup (wie weet er een makkelijkere naam?). Tot op heden was GG alleen verkrijgbaar voor de happy few uit het besloten netwerk van ‘influencers.’ Ik ben vooral benieuwd, anderen zijn behoeftig, blasé of verveeld en trekken om de haverklap hun mobieltje om nog eens extra te verifiëren of er geen urgente messages zijn.

Profiel van de influencer

Glassholes – zoals ze zichzelf relativerend noemen – zijn meestal heren van onbestemde leeftijd met spijkerbroeken, wilde grijzende manen, openstaande blouse-boorden en gympen die een rete-goedlopend flashy mediabureau runnen en minstens 1 keer per maand de Grote Plas overspringen naar NY, LA of SF. Deze keer waren ze kennelijk massaal in AT (Austin Texas) geweest, voor SXSW (South by South-West), om zich daar in real time op de hoogte te stellen van de nieuwste gadgets en wearables. En zonder goeie Google Glass voor je kop zie je daar natuurlijk helemaal niets en mis je alles. Ik zeg: elke zichzelf respecterende subsidie adviseur moet er toch echt een keer geweest zijn om in tune te blijven.

Nieuwste trend op gebied van innovatie

Je mist anders onder meer de nieuwste trends op gebied van innovatie: The Wearables; draagbare electronica variërend van een pratende jas en een 3d-geprint dynamisch pulserend ei tot zonne-energie uit coatings en zelfdenkende brillen van gerecyclede biomassa. Voor de achterblijvers resumerend:
1. Het gebruik van Social Media in apps en wearables is overheersend, zo niet essentieel (discussies over privacy, big data en de NSA zijn onvermijdelijk).
2. De beste wearables zijn de wearables die minstens 3 andere wearables overbodig maken (anders loop je straks met een heel zware koffer vol met wearables te zeulen).
3. Simplicity is key (maximaal 1 knop erop).
4. Design is essential, kijk maar naar de nu al archaïsch aandoende brillen.
5. Timing is deciding; je moet het NU doen anders ben je te laat (maar doe het ook niet te vroeg).
6. Samenwerking is best handig; als kleine creatieve uitvinder heb je sterke partners nodig.
7. Continuïteit is gewenst: de ontwikkelingen gaan zo snel dat elk nieuw idee het vorige ‘ kannibaliseert’ waardoor het moeilijk wordt om geld te verdienen aan deze innovaties.

Innovatieve projecten zijn subsidiabel

Kortom; heel erg innovatief en subsidiabel allemaal. Langzamerhand begin ik als – van nature sceptische – observator in te zien waar het mogelijk heen gaat en wat ik allemaal hebt moeten missen al die tijd. Propvol nieuwe ideeën stapte ik met een zwaar hoofd en een rammelende maag weer in bus 32 op weg naar een Bruine Kroeg in de Oude Stad die onveranderd Mokum heet. Vanaf nu kan trouwens iedereen zo’n brilletje bestellen.
Ben je ook bezig met innovatieve projecten? Neem gerust contact met ons op om te kijken naar financieringsmogelijkheden via 076-5654321.

Door Raf Grubben, consultant bij De Breed & Partners