Innovatieve ontwikkeling: zolderkamerwerk of competitiedrang?

De mens is een groepsdier. Hoe slecht we elkaar soms ook behandelen, uiteindelijk behoren de eenling, de kluizenaar en de twitteraar zonder vrienden tot de uitzonderingen. Onze sociale omgeving maakt wie we zijn, geeft ons identiteit. Bovendien maken velen handen licht werk en presteert een team het beste wanneer er sprake is van synergie. Er moet echter wel ruimte zijn voor een eigen identiteit. Iemand in een hokje stoppen is onmogelijk want iedereen heeft wel een unieke hobby en zo niet dan verzinnen we wel iets om ons LinkedIn profiel mee te vullen. Identiteit is maakbaar en dat is maar goed ook, diversiteit geeft immers kleur.

Competitie zorgt voor innovatie

Maar hoe zit dat dan met nieuwe ideeën? Waar ontstaan onze ‘eureka’ momenten? Zijn de innovatieve ontwikkelingen een product van onze gezamenlijke inspanningen, alle neuzen dezelfde kant op, of is het de eigenheid van de eenling op het zolderkamertje die de teletijdmachine bij elkaar denkt? Een eenduidig antwoord zou waarschijnlijk te kort door de bocht zijn. Voor beide stellingen zijn voorbeelden te vinden. Men leek het erover eens dat competitie zorgt voor innovatie. Ontwikkelt de buurman een nieuwe auto met 5 wielen en 2 trekhaken, dan ontwikkel jij een auto met 6 wielen, 3 trekhaken en een gasbarbecue in de kofferbak. Maar er waait een frisse wind door innovatie land.

Kleinschaligheid als identiteit

De incubators, netwerk events en social media tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Waar vroeger een full service internet bureau nodig was, kan je corporate website met integrated CRM systeem en native dashboard app zomaar ontwikkeld worden door twee zzp’ers, ieder met zijn eigen identiteit en specialiteit. De één op zijn zolderkamer en de ander in een van de vele deelkantoren die Nederland rijk is. Deze manier van product ontwikkeling heeft niets afgedaan aan de functionaliteit of kwaliteit, bovendien waren de kosten op zijn zachtst gezegd competitief. En die versplintering vindt niet alleen aan de productie kant plaats, crowdfunding wordt serieus overwogen als tool om een startkapitaal op te bouwen en een verdien model gebaseerd op micro- of nanopayments klinkt menig ondernemer als muziek in de oren. De macht van de grote getallen doet nergens zo duidelijk zijn werk als in de hedendaagse business modellen.

Samen sterk voor innovatieve ontwikkeling

Is het een goede ontwikkeling? De tijd zal het leren, samenwerken klinkt gezellig en in theorie wordt iedereen er beter van. De nieuwe ondernemer houdt zich in ieder geval netjes aan de regels, ook innoveren doen we samen, de mens is immers een groepsdier.

Door Jasper van Rijckevorsel, consultant bij de Breed & Partners