Innovatieve ontwikkeling van zelfrijdende auto’s

Eén van mijn twee dochters heeft net haar autorijbewijs gehaald en de ander is hard op weg om strakjes ook een auto te mogen besturen. Als mijn jongste dan bij haar zus in de auto zit, krijgt deze laatste steeds aanwijzingen hoe ze ‘eigenlijk’ zou moeten rijden. Dat ze naar de derde versnelling moet schakelen bij 40 km in plaats van bij 50 km. Mijn oudste pareert dat soort opmerkingen direct door te zeggen dat zíj al geslaagd is en dat de jongste dat nog maar voor elkaar moet zien te krijgen! Toen ik met beide dochters in de auto zat en ze weer in zo’n discussie belandden, kon ik het niet laten om te zeggen dat ze eerdaags hun rijbewijs misschien helemaal niet meer nodig hebben, omdat we dan allemaal in zelfrijdende auto’s naar onze bestemmingen reizen. De schrik was van hun snoetjes af te lezen. Waren al hun inspanningen dan voor niets?

Het is al geen toekomst meer

Een voorbeeld van zelfrijdende auto’s hebben we onlangs nog gezien in de film Minority Report met Tom Cruise. Na het hardop zeggen van de eindbestemming, begaf de auto zich geheel zelfstandig in de stroom andere auto’s. Automatisch voegden de verkeersdeelnemers efficiënt in en uit op rijbanen die in de lucht leken te vliegen. Zonder ongelukken en opstoppingen werd je via de kortst en snelst mogelijke route naar je eindbestemming gebracht. Dat lijkt super!
Hoewel deze film zich in een verre toekomst lijkt af te spelen, zijn er genoeg innovaties die het nu al mogelijk maken een zelfrijdende auto te maken. Navigatiesystemen zijn nu al niet meer uit onze auto’s weg te denken, waarbij verkeersproblemen worden onderkend en de snelst mogelijke route wordt berekend. Maar er zijn meer innovatieve ontwikkelingen…

Verschil tussen robotauto’s en coöperatieve auto’s

Google heeft inmiddels al een robotauto ontwikkeld. Deze rijdt geheel zelfstandig (er zit zelfs geen stuur in), maar de robot communiceert verder niet met andere auto’s. Daarnaast bouwt men aan coöperatieve auto’s, waar nog wel een bestuurder voor nodig is. De voertuigen ‘praten’ onderling met elkaar en met systemen langs de rijbaan om de individuele bestuurder te adviseren of te helpen bij zijn rijtaken. Hierdoor weten de auto’s bijvoorbeeld wanneer en hoe hard een voorligger remt en kunnen ze dichter op elkaar rijden. Dit zou het fileprobleem in Nederland drastisch kunnen verminderen. Bijkomend voordeel is gereduceerd brandstof verbruik en een verhoging van veiligheid en comfort.

Uitvoeren van innovatieve ontwikkeling

Nederland is één van de voorlopers bij de ontwikkeling van de coöperatieve auto’s. De ontwikkelingen daarin gaan snel, maar deze belangrijke innovatie zal behoorlijk wat hobbels kennen en niet zo maar beschikbaar komen voor de consumentenmarkt. De overheid zal bijvoorbeeld eerst regels moeten opstellen over aansprakelijkheid, rijvaardigheidseisen, dataverkeer en privacy. Bovendien zullen de veranderingen een behoorlijke impact hebben op onze infrastructuur. De veranderingen zijn zeker bij de regering doorgedrongen en minister Schultz van Haegen wil dat Nederland internationaal voorop gaat lopen in de innovatieve ontwikkeling van zelfrijdende auto’s op onze wegen. Voordat de noodzakelijke infrastructurele maatregelen zijn genomen, zijn we zeker 10 jaar verder.
Ik heb mijn dochters dus gerustgesteld. De inspanningen om het autorijbewijs te halen zullen niet voor niets zijn. Ze kunnen er voorlopig nog voldoende gebruik van maken. Maar zij beseffen nu ook dat over 20 jaar de wereld m.b.t. het autoverkeer er heel anders uit zal zien! Bij mij was dat besef er al lang, omdat ik in mijn werk als consultant dagelijks met vele mooie plannen en innovaties te maken krijg. Omdat wij de innovatieve ondernemers ondersteunen door voor voor hen subsidies en fiscale voordelen te realiseren, krijgen wij nu al inzicht in een prachtige toekomst die voor ons ligt.

Door Maud Lange, consultant bij De Breed & Partners