Hyperloop; de hype voorbij

De Hyperloop is eigenlijk een oud idee uit 1800 van de Londenaar George Medhurst: een transportsysteem met een vacuüm luchtdrukbuis. In 1844 werd daarvoor in Ierland al een testtraject aangelegd. Twee jaar geleden lanceerde de oprichter van Tesla, wij mogen Elon zeggen, via zijn bedrijf SpaceX een challenge om ideeën in te sturen voor een zogenaamde Hyperloop; een soort magneettrein die met 700 mijl per uur (mph) door een vacuüm-tunnel schiet, met passagiers of spulletjes erin. Je checkt in, gaat zitten, maakt je riem vast, haalt diep adem en de capsule schiet als een strak gespannen veer naar voren, je wordt in je stoel gedrukt (kun je wel koffie drinken dan?) en 30 minuutjes later ben je in Parijs of Berlijn. Het klinkt als een ‘Rocket To The Moon’ en Jules Verne had het zelf kunnen bedenken.

Team Delft wint zonnerace en Hyperloop Challenge

Onlangs won ‘Team Delft’ als de Nuon Solar Team voor de 7de keer de race met zonnewagens in Australië. Behalve bij de zonnerace was de TU Delft als vooraanstaande Technische Universiteit ook aanwezig bij de Hyperloop SpaceX Pod Competition 2017.  En warempel, ze wonnen! Op het 1,6 kilometer lange testtraject in Californië hebben ze de beste prestatie geleverd, niet in snelheid maar als totaalconcept (het Duitse team was iets sneller). In 2018 doet team Delft weer mee aan de volgende Hyperloop challenge, waarin de techniek en het concept verder geëvolueerd zullen zijn. Een groepje TU-studenten dat het allereerste Delftse Hyperloop team vormde heeft inmiddels de startup Hardt in het leven geroepen en een consortium gevormd van Nederlandse bedrijven en overheid, om de Hyperloop te trachten te valoriseren. De interessante vraag is wat deze projecten ons in de toekomst zal brengen.

Hardt vooruit

Hardt, TU, bedrijfsleven, diverse overheidsinstellingen en belangengroepen lobbyen nu in Den Haag om een, deels gesubsidieerd, testtracé in Nederland te realiseren. Wellicht in de omgeving van vliegveld Lelystad. Nederland wil voorop lopen met de Hyperloop, al weet niemand of het ooit van de grond komt, want er zijn nog wel wat vragen onbeantwoord: technisch en theoretisch kan het allemaal wel, maar wat is de maatschappelijke, economische en politieke haalbaarheid? Is Hyperloop niet meer iets voor een Europese schaal? Wat zijn de investeringen en kan dit ooit worden terug verdiend? Wat is rendabeler: vervoer van mensen of van goederen? Wat zijn de risico’s op een ramp of een aanslag? Kan men de Hyperloop integreren in het landschap? Hoe breed wordt de tunnel? Kan men onderdelen patenteren? Kan men tijdens de reis wel gewoon een boekje lezen of een drankje nemen? Welke steden worden aangedaan? Wie gaat de exploitatie doen? Wat als men plotsklaps moet remmen? Wat wordt de internationale standaard voor deze innovatie? Gaat China ermee aan de haal? Wie heeft eigenlijk de lead in dit geheel?

Heel veel onderzoek nodig

De Hyperloop klinkt heel innovatief, dat is het ook wel, maar de grootste uitdaging ligt voornamelijk in het vinden van de juiste combinatie en toepassingen van bestaande technieken, en het rendabel en acceptabel maken van een realistisch concept. Er moet nog veel onderzoek worden gedaan, maar met innovatie is het nu eenmaal zo: het is hollen of stilstaan, stilstand is achteruitgang en de kost gaat voor de baat uit. Al deze clichés bevatten een kern van waarheid.

Maar wat vind jij: Gaan we de Hyperloop verder onderzoeken of laten we deze trein even aan ons voorbij gaan? Hebben we er €150 miljoen aan gemeenschapsgeld voor over? Is misschien de technische spin-off op zichzelf al de moeite waard? Wij zijn benieuwd naar jouw mening. Als je denkt inhoudelijk een bijdrage te kunnen leveren, neem dan even contact op met De Breed & Partners, want wij zijn trots om aan te kondigen dat wij Delft Hyperloop als sponsor gaan ondersteunen en we zullen nuttige bijdragen direct onder de aandacht brengen bij het Hyperloop team Delft.

Raf Grubben, consultant bij De Breed & Partners, adviesbureau voor innovatiefinanciering.