Efficiency van innovatieve producten

Ondernemers worden gestimuleerd om “innovatie” op te pakken, nieuwe producten en uiteindelijk ook nieuwe diensten te ontwikkelen. De grote drijfveer voor ondernemers is natuurlijk het creëren van omzet, het vergroten van marktaandeel en de concurrentie voorblijven. De overheid stimuleert deze haast “natuurlijke” drang van de ondernemers en benut dit ook in de politieke campagnes zowel direct als indirect. Want welvaart, het behoud van werk en verbetering van de locale economie wil iedereen.

Voordelen van innovatieve producten

De vraag is echter of dit beeld klopt en of de ondernemer er ook daadwerkelijk baat bij heeft. Gevoelsmatig klopt het beeld, we ondervinden toch continu de voordelen van innovatie in ons dagelijkse leven. Denk bijvoorbeeld aan een smartphone die naast bellen ook nog tig andere functionaliteiten bevat zoals een camera, updates van verkeersinformatie, een stappenteller om je gezondheid te triggeren en wat al niet meer. Een waar technologisch wonder zo’n apparaat met zoveel mogelijkheden. Eigenlijk een goed voorbeeld van innovatie, toch?

Efficiency van een smartphone

Bij het wat nader bekijken van de smartphone moet ik wederom bekennen dat ik van de vele mogelijkheden die de smartphone biedt minder dan 1% gebruik. Dat zegt natuurlijk iets over mij als gebruiker maar mijn vraag is wel: hoeveel procent van de mogelijkheden van een smartphone gebruikt u? Om dit te bepalen heb ik google search gedaan naar smartphone efficiency en wat zag ik? Naast de opties voor efficiency boost waren er ook veel hits over het niet gebruiken van de smartphone, of die zelfs uit te schakelen om je eigen efficiency te verbeteren. Hmm, een opmerkelijk resultaat om vast te stellen dat een innovatie niet altijd leidt tot een verbetering van efficiency. Het is wel opmerkelijk dat je eigenlijk geen niet-smartphone meer kunt bestellen, terwijl die voor de efficiency van de gebruiker mogelijk beter was.

Innoveren om te verdienen?

Geldt dit alleen voor de smartphone of treffen we dit ook aan bij andere innovatieve producten? Eigenlijk ben ik niet verder gaan zoeken, ik was namelijk toch bevreesd voor de uitkomst. Zijn we als consumenten onderdeel geworden van de zogenaamde “ratrace” omtrent innovatie en de inzet ervan? Is dit enkel ten dienste van een verdienmodel of zijn er ook innovaties te benoemen die het dagelijkse leven eenvoudiger maken voor ons als consument/gebruiker? Een vraag waarop ik nog geen eenduidig antwoord heb gevonden, tot nu toe. Ik blijf zoeken en gebruik daarbij wel de innovatieve hulpmiddelen die tot mijn beschikking staan. Heeft u echter het antwoord eerder gevonden, laat het mij weten.

Door Corne van Gool, Senior consultant en partner bij De Breed & Partners.