De ene subsidie intermediair is de andere niet

Als adviseur heb je de plicht om je ten dienste te stellen van de organisaties waar je van afhankelijk bent, en van nature de neiging om de klanten die op je vertrouwen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Een eigen inhoudelijke mening over wet- en regelgeving, de definitie van innovatie, bureaucratie, etc., doet er niet zoveel toe, zolang we deze concepten allemaal maar degelijk en optimaal op elkaar kunnen passen.

Gevolg van jezelf buiten dergelijke discussies te stellen is echter, dat je vanaf de zijlijn soms praktijken ziet die je wat tegen de borst stuiten. Er worden op de markt van subsidie intermediairs namelijk nogal eens appels met peren vergeleken of nog erger, knollen voor citroenen verkocht. Vanmorgen werd ik daar in een gesprek met een klant weer eens mee geconfronteerd, hetgeen de aanleiding vormde voor dit stukje.

Verschillende subsidie intermediairs

Dat er met betrekking tot ons vak soms verwarring bestaat tussen appels en peren kan ik me voorstellen. De diensten van de ene intermediair lijken soms veel te verschillen van die van de ander. Zeker voor partijen die voor het eerst van diensten zoals de onze gebruik willen maken. Aan deze mensen leg ik dan ook met alle plezier uit dat de ene intermediair zich beperkt tot het schrijven en indienen van je subsidieaanvraag, en de andere intermediair je alle werk en zorgen eromheen ook uit handen neemt. Wat geldt voor vliegtickets, hotelkamers, meubels, mobiele telefoons etc., geldt ook voor subsidie intermediairs: je hebt ze in verschillende prijsklassen, zodat je ook verschillen in kwaliteit mag verwachten. In een jeugd hostel kun je vaak prima overnachten, maar het is niet eerlijk om 4 sterren op de gevel plakken.

Knollen voor citroenen

Pas vervelend wordt het namelijk als men knollen gaat verkopen voor citroenen. Ten eerste voor de subsidieverstrekker, die verwacht dat intermediairs fungeren als olie in de machine, zodat de subsidiemotor zijn energie efficiënt kan overbrengen op de wielen die de innovatieve ondernemers zijn.  Ten tweede is het vervelend voor die innovatieve ondernemer zelf. Deze verwacht niet alleen goed advies maar ook een zorgvuldige begeleiding zodat hij niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Zulke dingen kunnen negatief afstralen op ons beroep in het algemeen. Gelukkig komt het vaak uiteindelijk toch weer goed, wanneer u na een verkeerd gevallen knollenmaaltijd, smacht naar een fris stukje citroen ben ik graag bereid u dat te serveren.

Door Joris van Eil, Consultant bij De Breed & Partners.