Bekendmaking coureurs NunaX in Zandvoort

Op 22 mei 2019 mocht ik op Zandvoort bij een prachtig evenement aanwezig zijn. Voor de World Solar Challenge in oktober 2019 werd de beste coureur gekozen. Deze mag de kwalificatie rijden in de NunaX in Hidden Valley (Australië).

De NunaX is nu nog volop in ontwikkeling. Sinds 18 maart wordt hier in Zwolle in het diepste geheim aan gebouwd. Dit moet wederom de meest innovatieve zonneauto ter wereld worden. De kwalificatie wordt nu in de vorige versie, de Nuna9s, gereden.

Start van de dag

De dag start met uitleg over het programma en het voorstellen van het team. De drie coureurs die elkaar in Australië zullen afwisselen, worden bekend gemaakt. Dit zijn Maxime Croft, Tom Salden en Max de Waals. Ieder gaat zo 20 minuten over het circuit rijden. Hierbij wordt onder andere gekeken wie het meeste progressie maakt, wie het snelste is en wie het meest stabiel rijdt.

 

Guido van de Garde vertelt kort over het verschil tussen de Formule 1 en de zonnewagen. “Niet op het laatste moment remmen, niet de ideale lijn, maar zo min mogelijk meters afleggen.” Dit zijn dingen die voor de Formule 1 belangrijk zijn, maar niet voor de zonnewagen. Kortom: Guido kon niet echt advies aan de coureurs geven aangezien de Formule 1 niet te vergelijken is met de zonnewagen.

Laatste check

Nog voor de race wordt de standaardprocedure afgehandeld: Hoe zwaar is de coureur (deze krijgt ballast mee totdat de verplichte 80kg wordt bereikt)? Zijn de ogen van de coureur goed? Kan hij/zij binnen 15 seconden zelfstandig uit de wagen komen? Is de wagen zelf getest (lampen, remmen, etc.)? De wagen inclusief coureur moet immers zonder problemen over de weg kunnen rijden.

De race

Als dit alles achter de rug is, gaan de coureurs een voor een de zonnewagen in. Tom begint. Hij rijdt 20 minuten over het circuit. Hier rijdt een auto voorop waarin de teamleiders instructies geven. Hier achter de zonnewagen gevolgd door de bezemwagen (met onderdelen) en een mediawagen. Na 20 minuten wordt de Nuna9s gecheckt en wordt er van rijder gewisseld. Voor de check krijgen ze ook 20 minuten maar binnen 11 minuten zijn ze klaar met de test en het vervangen van een wiel.

Max gaat als tweede. Ik mag deze ronde mee in de mediawagen. Dat is erg grappig. De media wagen moet toestemming vragen om op het rechte stuk naast de Nuna te rijden. Bij toestemming werd er 4 bochten ervoor al flink gas gegeven om de bezemwagen in te halen. Op het rechte stuk reed de Nuna al gauw 120 km. De mediawagen was een transportersbus met schuifdeur die open moest om foto’s te kunnen maken. Deze moest langs de Nuna komen rijden om goed zicht te hebben. Dit was flink planken voor de transportbus en we moesten ons goed vasthouden als we vervolgens de 1e bocht weer ingingen. Oftewel: een transportbusje is niet zo geschikt om te rijden op een circuit…

 

Tijdens de andere ritten heb ik mogen praten met trotse ouders van een aantal teamleden. Zo met de ouders van Maxime. Maxime is structureel ontwerpster en heeft de NunaX ontworpen. Zij vertellen dat het dit jaar spannend gaat worden of het team van de Technische Universiteit Delft opnieuw kan winnen. Normaal gesproken wordt er ieder jaar een waslijst aan veranderingen doorgegeven, waardoor je nooit een oude auto compleet kunt herbouwen. Na 10 jaar lijkt het er echter op dat een aantal zaken echt uitontwikkeld zijn. Hierdoor is dit jaar de lijst met verplichte veranderingen minimaal. De auto’s zullen erg veel lijken op de Nuna9s (de vorige winnaar van de Solar race). Het team kan zich om deze reden waarschijnlijk minder goed onderscheiden van de andere teams. Het evenement wordt dus ongekend spannend!

De ouders van naamgenoot Maud (de teamleider) vertelden op hoeveel zaken Maud allemaal moet letten. Zowel voor als tijdens de race. Ze moet bijhouden wat de weersvoorspellingen zijn (die in Australië soms best snel kunnen veranderen), of alle onderdelen in reserve zijn, hoe het met de rijders gaat, wat voor input (zon) en output (auto gebruikt stroom) en of de batterij maximaal gebruikt wordt. Deze moet leeg zijn bij de finish. Bij het laatste stuk gaat de zonnewagen zo hard mogelijk. Pas dan hebben ze qua snelheid eruit gehaald wat erin zit.

Kangaroo schepper

Tenslotte heb ik gesproken met Paulien, een teamlid van vorig jaar. Zij vertelde dat zij in Australië vorig jaar de Kangaroo schepper was. De wat?!

Iedere morgen gaat er eerst een bezemwagen de weg op voor de zonnewagens starten. Het is  namelijk zo dat kangaroos ’s snachts graag op het warme asfalt gaan liggen. Voor de vrachtwagens staan ze niet altijd snel genoeg op. De bezemwagen jaagt ze dus weg zodat de zonnewagens niet af hoeven te remmen en geen extra meters hoeven maken. Dit zijn van die weetjes: die hoor je alleen op een evenement als dit! 😉

Knappe kop is niet voldoende

Na het rijden is het wachten op de uitslag. Er werd Guido van de Garde gevraagd of hij een rondje wilde rijden. Guido wist zich in de auto te wurmen maar het stuur paste er niet meer bij. Dat is toch essentieel als je over het circuit wil rijden. Bij het aannemen van de studenten voor dit project wordt er dus ook gekeken naar de grootte en het gewicht van de studenten. Een knappe kop is niet voldoende. Er moeten minimaal 3 mensen zijn die in de wagen passen.

De uitslag

Tom Salden wordt uiteindelijk de coureur van de kwalificatie. Het jury rapport zei dat hij in stijgende lijn steeds beter heeft gereden. Maxime was heel snel op de lange rechte stukken en Max was juist stabiel in de snelle bochten. Hiermee wordt rekening gehouden in de planning van de routes en de bepaling wie op welk moment de race in zal gaan.

Ik heb in ieder geval, samen met collega Jelmer, een prachtige ochtend gehad in een zonnig Zandvoort. Op zondag 13 oktober gaat het Vattenfal Solar Team van start met de NunaX. na een paar dagen zal de finish in Adelaide zijn. Aangezien het dit jaar super spannend zal zijn, ga ik ze zeker op de voet volgen.

Veel succes straks in het zonnige Australië!

 

Maud Lange | Consultant | De Breed & Partners

 

Dit blog is geschreven door consultant Maud Lange. Bij vragen naar aanleiding van dit blog, neem vrijblijvend contact op met Maud Lange!