Bijtende honden blaffen niet in innovatieland

Vanmorgen liep ik met mijn honden door het bos. Twee Ierse terriërs, moeder Kate en dochter Hallie. Ierse terriërs zijn intelligente, felle, eigenwijze beesten. Je kan ze van alles leren maar als het er op aan komt doen ze wat ze zelf het beste lijkt. Ze zijn groot genoeg om een echte hond te zijn, maar kleiner, lichter en wendbaarder dan een Duitse herder of een bouvier. In het bos kom je vaak de zelfde mensen tegen, maar vanmorgen was het anders; voor mij stond een wat oudere dame met een enorme zwarte Newfoundlander. Een soort grizzly-mastodont-hond. Het beest had niets kwaads in de zin, maar Hallie begint meteen met uitdagen. Gaat net iets te dicht bij het bakbeest staan en zet het op een blaffen. Met als resultaat een hap in haar bil. Zo doen grote honden dat. Kate is geen blaffer. Kate vliegt er in, doet een uitval, wacht even gromt nog een keer en zet een stap terug; in haar kont wordt niet gebeten; Kate hapt zelf. Het bakbeest is Hallie vergeten, schudt zich uit en kijkt naar haar bazin. Haar bazin zegt “nou, dat liep met een sisser af, prettige dag nog” en we gaan ieder onze eigen weg.
Blaffende honden bijten niet, is het gezegde. Maar is het ook zo dat bijtende honden niet blaffen?

De innovatie jungle

In innovatieland wordt heel wat af geblaft. Er wordt geblaft over topsectoren, over brainports, gamification, SaaS en PaaS, over startups, over seed capital en “cradle to cradle”. Er wordt gekeft over crowd sourcen, over apps, biomimicry en payment systems. Iedereen heeft er wel wat over innovatie te zeggen…
Zelf vind ik al 20 jaar mijn weg in deze innovatie jungle, waar blaffende honden, huilende wolven en keffertjes hun plaats in de roedel verdedigen of bevechten. Honderden innovatieve en minder innovatieve ondernemers heb ik kunnen helpen bij het krijgen van subsidies (veelal WBSO en RDA) en fiscale voordelen, zoals innovatiebox en financieringen. Veel waren blaffers met grootse ambities en wilde ideeën. Minder vaak kom je de vastberaden types tegen, die niet blaffen. Die niet alleen visie maar ook focus hebben en die bijten. Als een terriër. Vaak zijn ze onbekend, maar als begeleider van innovatietrajecten herken ik hun innovaties dagelijks.

Innovatie in Nederland: de bijters

Ik doe een pin transactie in een warenhuis; bijter.
Ik krijg een overzicht van onze zakelijke mobiele telefoniekosten; bijter.
Shit….ik word geflitst op de A12; bijter
Mijn koffer komt in het goede vliegtuig terecht: bijter
Ik selecteer thuis een video-on-demand programma op mijn TV: bijter.
Wie kan bij dergelijke diensten direct de innovatie aanwijzen? Bijna niemand. Niet V&D, Vodafone, KLPD, Schiphol of Ziggo ontwikkelen de technologie voor hun diensten en bedrijfsprocessen. Er vindt in Nederland zo veel innovatie plaats, waarbij het bedrijf dat de echte innovatie doet relatief onbekend is.
Maar wij kennen ze wel, de bijters. De ondernemers die geweldig mooie technologie ontwikkelen, die anoniem, white label ons dagelijks leven in sluipen. Ik ben er trots op dat ik met ze mag samenwerken; de bijters.

Door Joost Emke, managing director en sr. consultant bij De Breed & Partners